08 September 2009

Ramadan Kau Tetap Meninggalkan Kami



Sedar ataupun tidak kini kita telahpun berada pada 20 Ramadan 1430H. Ini bermakna hampir seminggu lebih sahaja lagi Ramadan akan melabuhkan tirainya. Di sini saya cuba mengajak para tetamu agar cuba menoleh ke belakang, meninjau ibadah kita di sepanjang bulan Ramadan ini. Adakah kita berjaya melakukan dengan kadar paling maksima atau sekadar ada sahaja, lebih malang lagi ada yang tidak mengetahui hujung pangkal ibadah wajib mahupun sunat.Padanya tidak ada perbezaan sama ada dalam Bulan Ramadan dengan bulan-bulan yang lain.

Hati merasa sebak.Dalam keadaan riang gembira menanti lebaran yang kian menjelang saya terfikir sejenak untung nasib kita pada bulan Ramadan akan datang adakah kita masih sempat berjumpa dengannya ataupun sebaliknya.Jika sempat AlhamduLillah , jika tidak kitalah antara insan yang paling rugi.Rugi kerana kurang atau tidak mengambil peluang yang terhidang di hadapan mata pada Ramadan tahun ini.

“ Ya Allah, Janganlah Engkau jadikan puasa ini sebagai puasa yang terakhir dalam hidupku. Seandainya Engkau berketetapan sebaliknya, maka jadikanlah puasaku ini sebagai puasa yang dirahmati bukan yang sia-sia…Amin Ya Rabbal alamin”.

Menyedari kemuliaan dan keberkatan dalam Bulan Ramadan ini mahu sahaja kita memohon kepada Allah agar sentiasa berada dalam Bulan Ramadan.Dan jaganlah hendaknya bulan ini berlalu pergi meninggalkan kita.Oleh kerana itulah, para sahabat R.H.menangisi berlalunya bulan yang penuh barakah ini. Rasanya belum puas lagi kita duduk berbuka puasa bersama, solat berjamaah, melaksanakan solat Tarawih dan Tadarus Al-Quran. Masa begitu pantas meninggalkan kita.Seolah-olah kita masih berada pada permulaan Ramadan.Namun, realitinya Ramadan tetap akan meninggalkan kita; sama ada kita sedari ataupun tidak.

“ Ya Allah! Jadikanlah puasaku di dalamnya mendapat hadiah pahala serta diterima sebagai amalan yang mendatangkan keredhaan Mu dan daripada Rosul Mu…”

Tiada ulasan: